متن کامل پایان نامه کارشناسی ارشد با فرمت ورد 

عنوان کامل پایان نامه :

 نقش فرهنگ سازمانی دررابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

نقش عدالت سازمانی در وظایف مدیریت

با هر اختلافی که میان مدیریت پژوهان وجود دارد می­توان وظایف پنج­گانه زیر را برای مدیریت اتفاق دانست.

سازماندهی، برنامه­ریزی، نظارت، رهبری و انگیزش

برنامه­ریزی

برنامه­ریزی مانند پلی است میان جایی که هستیم و جایی که می­خواهیم به آن برسیم، برنامه­ریزی یعنی انتخاب مأموریت­ها، هدف­ها و اقداماتی برای نیل به آن­ها که مستلزم تصمیم­گیری و انتخاب از میان بدیل­ها برای اقدام آینده سازمان است. با توجه به اینکه یکی از معانی عدالت ” رعایت مفاسد و مصالح در قانون­گذاری” است که همان عدل در تشریع می­باشد و نیز از معانی دیگر آن موزون بودن ” تعادل و تناسب و توازن” و معنای سوم ” میانه­روی بین افراط و تفریط” که همان اعتدال است به هریک از این معانی سه­گانه در ارتباط با یک برنامه­ریزی مطلوب می توان ارتباط برقرار کرد. یعنی ارتباط عدالت با برنامه ریزی را می­توان در یک برنامه متعادل و معتدل دانست که با احتساب مصالح و مفاسد واقعی تنظیم می شود. چنین برنامه­ای ضمن تسهیل در تحصیل اهداف سازمان و کمک به توسعه همه جانبه آن موجب می­شود که با استفاده از کمترین امکانات به بیشترین بهره­وری دست یافت و در سریع­ترین زمان به رشد همه جانبه رسید. بر این تحلیل عدالت به دو گونه در  برنامه­ریزی می­آمیزد:

  • به شکل محتوایی که باید متعادل معتدل موزون و با رعایت مصالح و مفاسد باشد.
  • به شکل بیرونی که باید با نگرش عادلانه و دور از گناه و آرزو و هوس و فریب تنظیم گردد (رضائیان ؛61:1384).

سازماندهی

سازماندهی فرایند تعیین موارد استفاده از همه منابع موجود در نظام مدیریت به طور منظم است.در سازماندهی تعیین می­شود که افراد چه کاری در سازمان انجام خواهند داد و چگونه تلاش­های فردی آنان به بهترین شکل برای تحقق اهداف سازمانی ترکیب خواهد شد. در امر سازماندهی هم عدالت در معانی گوناگون خود جلوه می­کند. عدالت به معنای “تناسب” و توازن به معنای “وضع الشیء فی موضعه” و عدالت به معنای “اعتدال” و به معنای ” دادن حق هر ذی حق” هرکدام به نوعی در سازماندهی دخیل می­شود.

اگر سخن از مرحله تقسیم کار است؛ “وضع الشیء فی موضعه” است که بار کار را به دوش کسانی بگذاریم که از عهده برآیند و تقسیم منطقی باشد.

اگر از مرحله هماهنگی بحث می­شود همان رعایت توازن و تناسب است.

اگر سخن از ارتباطات و سلسله مراتب است از عدالت به مفهوم موزون بودن و تعادل و تناسب است. و اگر بحث از شرح وظایف می­شود. بحث از عدالت به معنای رعایت مفاسد و مصالح است که همان “عدل در تشریع” لقب گرفته است(رضائیان؛61:1384).

نظارت و عدالت

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

به سایت مرجع

www.homatez.com

مراجعه نمایید

 

ثقل

استونر می­گوید:”کنترل مدیریتی(نظارت) فرایندی است جهت حصول اطمینان از اینکه فعالیت­های انجام شده با فعالیت­های برنامه ریزی شده مطابقت دارد”.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

دسته بندی : دسته‌بندی نشده